MUM is een nieuwe vorm van artificial intelligence, wat de opvolger van de Google update BERT is. MUM staat voor Multitask Unified Model en is net als BERT een soort vertaler, maar MUM gaat in op de complexere zoekvragen. Niet alleen is MUM volgens Google maar liefst 1000 keer krachtiger dan de voorganger, maar zullen websites zich ook moeten gaan aanpassen aan deze nieuwe vorm van AI.
Zoals eerder genoemd, zoekt MUM naar het perfecte antwoord op de complexere zoekopdrachten. Mensen hebben vaak zoekvragen waarop één antwoord niet genoeg is en MUM speelt daarop in. Niet alleen kan het programma meer dan 75 talen vertalen, maar deze ook begrijpen en zelfs gebruiken om het meest geschikte antwoord te vinden op jouw vraag. In de toekomst zal MUM zelfs video’s en afbeeldingen kunnen gebruiken om jouw antwoord compleet te maken.
Hoe werkt de MUM?
Een simpel voorbeeld van de MUM, is het volgende. Je gaat op zoek naar een lekker buitenlands gerecht op Google. Wat er gebeurd met de MUM, is dat deze dan zoekt naar een recept van het gerecht wat uit dat land komt en het vervolgens vertaald naar jouw taal. Ook kijkt de MUM of de bron betrouwbaar is en of het recept goede recensies heeft gekregen. Al die dingen die we eerst zelf moesten nakijken, zal de MUM voor ons doen om zo goed mogelijke zoekresultaten te krijgen.
Heb je een langere en minder specifieke vraag? Dan moet je die vraag op dit moment verdelen in sub-vragen om het beste antwoord te krijgen op je vraag. Dit kan erg vervelend en frustrerend zijn en je kan informatie voor je neus krijgen die in jouw situatie niet van toepassing is. Met MUM kan je de complete minder specifieke vraag in de zoekmachine laten zoeken, waarop de MUM zelf antwoord geeft op de sup-vragen, die je eerder zelf moest bedenken en uitzoeken.
SEO aanpassen op MUM
Om MUM te kunnen begrijpen, is het een goed begin om je als website beheerder te gaan inlezen in deze nieuwe vorm van de zoekmachine. Google gaf in mei 2021 al aan dat de MUM in de komende maanden en jaren wordt geïntroduceerd en langzaam wordt toegepast op de zoekmachine.
Omdat MUM data gaat verzamelen uit verschillende bronnen om het perfecte antwoord op jouw vraag te vinden, is het enorm belangrijk dat je je website en zoekmachine optimalisatie op orde hebt……., als je tenminste hoger in Google terecht wilt komen. (Heb je dat (nog) niet, dan moet je serieus nadenken over het uitbesteden van je SEO). Hoge kwaliteit content en gestructureerde data op de website is een must om MUM goed te laten werken via jouw website. Als je dit alles niet hebt, zal de MUM jouw content niet snel vinden of kunnen verwerken en dat betekent dat de informatie van jouw website niet snel gebruikt zal worden in het antwoord van een zoekvraag.
Ook is het belangrijk dat MUM jouw website ziet als een autoriteit in het vakgebied waarin jij actief bent. Ben je dit nog niet? Zorg dan dat je het zo snel mogelijk wordt. Ben je al wel een autoriteit in je vakgebied? Blijf de website verbeteren zodat MUM snel en makkelijk jouw bron voor de zoekresultaten gebruikt.
Geef een reactie